Proiectul eTwinning „Eyes on Success, Not the Screen”, desfășurat la Liceul Tehnologic „Lazăr Edeleanu”, Ploiești, Prahova a avut ca obiectiv principal conștientizarea impactului utilizării excesive a tehnologiei asupra concentrării, stării de bine și performanței academice a elevilor. Activitățile proiectului s-au derulat în parteneriat cu școli din Turcia, Franța , Grecia și Spania și au vizat dezvoltarea unor obiceiuri digitale echilibrate, prin activități colaborative, educative și creative. Coordonarea proiectului în România a fost asigurată de cadrele didactice prof. Manole Livia, prof. Tănase Elena Violeta si Mirică Florentina Alina, care au contribuit activ la organizarea, desfășurarea și succesul întregii inițiative.
Proiectul eTwinning "Eyes on Success, Not the Screen" a abordat una dintre cele mai actuale provocări din mediul educațional contemporan: impactul tot mai accentuat al dependenței de ecrane asupra elevilor de liceu. Într-o eră digitală în continuă expansiune, timpul excesiv petrecut în fața ecranelor influențează negativ capacitatea de concentrare, starea de bine mentală și performanța academică a tinerilor.
Scopul principal al proiectului a fost acela de a crește gradul de conștientizare în rândul elevilor cu privire la efectele pe termen lung ale
utilizării excesive a dispozitivelor digitale, de a-i educa în recunoașterea semnelor dependenței de ecrane și de a promova obiceiuri digitale sănătoase, bazate pe echilibru, autodisciplină și responsabilitate.
Activitățile propuse au fost diverse, creative și colaborative, oferind participanților contexte de învățare relevante și motivante. Elevii au participat activ la:
Crearea de logo-uri, afișe și sloganuri tematice, reprezentative pentru identitatea vizuală a proiectului;
Realizarea unui videoclip intitulat "The Effects of Social Media on Students", prin care au analizat influența rețelelor sociale asupra vieții școlare și personale;
Organizarea unui interviu cu un expert din cadrul Poliției, care a abordat riscurile utilizării necontrolate a internetului și a rețelelor sociale;
Activități desfășurate în școală, sub formă de ateliere și sesiuni de reflecție despre echilibrul digital;
Dezbatere online pe forumul colaborativ internațional, în cadrul întrebării: "What effects do you think social media or cell phone use has on your academic success?", unde elevii și-au exprimat opiniile și au schimbat idei cu colegii din celelalte țări participante.
Țările partenere implicate în proiect au fost: România, Turcia, Franța și Spania. Elevii din aceste țări au colaborat în mod constant, dezvoltând competențe transversale precum gândirea critică, comunicarea interculturală și autonomia în învățare.
Prin promovarea unor practici digitale echilibrate și susținerea unui comportament responsabil în mediul online, proiectul "Eyes on Success, Not the Screen" a contribuit la formarea unor atitudini sănătoase față de tehnologie. În același timp, a sprijinit dezvoltarea personală și academică a elevilor, ajutându-i să își redescopere potențialul într-un mod conștient și echilibrat.
În concluzie, proiectul eTwinning „Eyes on Success, Not the Screen” a oferit elevilor o oportunitate valoroasă de a reflecta asupra propriei relații cu tehnologia și de a învăța să adopte comportamente digitale responsabile.
Ca finalitate a proiectului, echipele participante au realizat un e-magazine colaborativ, care a reunit cele mai importante activități, reflecții și produse ale elevilor, constituind un material util pentru diseminare și un reper educațional relevant pentru viitoare inițiative similare.
Prin activități colaborative internaționale și intervenții educaționale bine structurate, elevii au dezvoltat competențe esențiale pentru viața școlară și personală: gândire critică, comunicare, echilibru digital și autodisciplină. Implicarea activă a profesorilor și cooperarea fructuoasă cu partenerii europeni au transformat acest proiect într-un exemplu de bună practică în educația pentru un stil de viață sănătos și echilibrat în era digitală.